2. maj 2024

🎓 Ina Grung, phd-stipendiat fra Norge, besøger Center for Almen Medicin

Ina Grung er allmennlege og phd-stipendiat ved Allmennmedisinsk Forskningsenhet i Bergen, NORCE og Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen. Hun besøger Center for Almen Medicin ved Københavns Universitet i to uger i april/mai.

Velkommen til Center for Almen Medicin. Hvad bringer dig til København – rent forskningsmæssigt?

”Takk! Jeg var utvekslingsstudent her for snart 20 år siden, og da jeg forstod at et utenlandsopphold kunne gi tellende poeng til opplæringsdelen i min phd ble jeg veldig ivrig på komme hit igjen. Forskningsenheden for Almen Medisin her i København er på en måte søsterorganisasjonen til Allmennmedisinsk forskningsenhet i Bergen, og det har vært mye godt samarbeid mellom disse tidligere. For meg personlig hører det også med til historien at jeg er veldig inspirert av Annette Sofie Davidsens forskning, og at det å kunne møte henne her var en viktig del av motivasjonen for oppholdet. Hun er nok mitt depresjonsforsker-idol, om det er noe som heter det!”

Hvordan kan forskningsmiljøet her på centeret gøre dig klogere på behandling af depression i almen praksis?

”Norge og Danmark er nokså like i hvordan vi organiserer vårt helsevesen, og vi i Norge sammenligner oss ofte med Danmark. Men jeg tror nok at dere ligger litt foran oss! Jeg er glad for å få lære mer om hvordan depresjonsbehandlingen fungerer her. Forskningsmessig foregår det veldig mye spennende her, som er inspirerende og lærerikt for meg å høre om. Det er også nyttig for meg å få innspill og tilbakemeldinger på mitt prosjekt, fra noen som ser det liksom med nye øyne.”

Hvorfor er det vigtigt, i et bredere perspektiv, at blive klogere på behandling af depression i almen praksis?

”Depresjon er en utbredt lidelse, og fører til nedsatt livskvalitet både for den enkelte pasient, og for dens omgivelser. I tillegg koster depresjon samfunnet enormt mye i form av sykefravær. Slik det er i Norge nå, er det veldig vanskelig for de med mild og moderat depresjon å få hjelp uten at de går til en helprivat behandler og betaler selv. Det gir større ulikhet i helse, og det bekymrer meg! Jeg er opptatt av å få mer kunnskap om hvordan depresjonsomsorgen fungerer, for forhåpentligvis i neste omgang å kunne bidra til at pasienter med depresjon får bedre behandling.”

Læs mere om Ina Grung og hendes forskning her.