11. december 2023

Review om rutinemæssig vejning af børn og ny podcast

Et nyt systematisk review af Julie Dam JessenGritt Overbeck og Rasmus Køster-Rasmussen, der handler om psykosociale konsekvenser af vægtscreeninger af skolebørn kan nu høres som en postcast udarbejdet af ugeskrift for lægerer.

Hør podcasten med Julie Dam Jessen, der er KBU-læge, her: Vægtscreening af skolebørn | Ugeskriftet.dk

Baggrunden er, at der er udført et systematisk litteraturstudie af psykosociale konsekvenser ved rutinemæssig vejning af børn i skolealderen.

• Resultatet viste, at emnet er underbelyst – vi ved ikke ret meget om, hvordan vejning og vægt-feedback påvirker børn.
  • Litteraturen indikerede dog, at rutinemæssig vejning og vægt-feedback havde negative psykosociale konsekvenser for navnligt børn med høj BMI.

Forfatterne konkluderer, at når vi anvender vægtscreening på så mange skolebørn, bør vi have bedre studier, der belyser om vejning og vægtfeedback i sig selv har utilsigtede konsekvenser.

Læs hele artiklen her.