22. februar 2023

Nyt studie kaster lys på standardiserede børnejournaler i almen praksis

Nyt studie kaster lys over, hvordan fagprofessionelle i almen praksis har oplevet brugen af nye, standardiserede børnejournaler med øget fokus på psykosociale aspekter samt forælder-barn interaktionen.

Børnejournalerne har været anvendt i forbindelse med de forebyggende børneundersøgelser ved hhv. 5 uger samt 5, 12 og 24 måneder.

”Vores studie viser, at de fagprofessionelle grundlæggende var positive over for et øget psykosociale fokus især over for en systematisk vurdering af forælder-barn interaktionen.”, siger Sarah Strøyer de Voss,  læge og ph.d.-studerende på Center for Almen Medicin i København

Nogle af de fagprofessionelle oplevede, at en systematisk tilgang i samtalen med forældrene gav dem mere viden omkring familieforhold og bidrog til tidlig opsporing af problemer. Mens nogle planlagde at implementere børnejournalerne i deres daglige arbejdsgang, oplevede andre at barriererne oversteg fordelene, og de ville derfor ikke forsætte brugen af børnejournalerne. Barrierer var bl.a., at konsultationerne blev for rigide uden plads til forældrenes egne bekymringer, samt at de fagprofessionelle følte det akavet at stille visse spørgsmål, især hvis de ikke kunne løse problemerne. Mangel på tid og juridiske bekymringer var også barrierer.

”Det kan konkluderes, at standardiserede børnejournaler med øget psykosocialt fokus kan implementeres i praksis, men forbedringer kan med fordel optimere brugen af disse. De fagprofessionelle skal være bedre rustet til at tale om og håndtere psykosociale problemstillinger. Der er potentiale for at træne fagprofessionelle fra almen praksis i at vurdere forælder-barn interaktion, men effekten heraf bør undersøges nærmere, ligesom at forældres perspektiv på et øget psykosocialt fokus i børneundersøgelserne bør afdækkes”, slutter Sarah.

Læs here artiklen på biomedcentrals hjemmeside.