10. februar 2023

Nyt forskningsudspil fra Danske Regioner på sundhedsområdet

Flere danskere skal have glæde af sundhedsforskning. Det mener Danske Regioner, som med et nyt udspil med 14 anbefalinger vil sætte retning for fremtidens sundhedsforskning.

Udspillet sætter bl.a. fokus på ”det nære sundhedsvæsen,” fordi andelen af borgere over 80 år stiger støt, og flere bliver ramt af multisygdom. Det kalder ifølge Danske Regioner på mere viden inden for forebyggelse og et tæt samarbejde med bl.a. almen praksis.

”Der er behov for at sætte kræfter ind og styrke forskningen i det nære sundhedsvæsen, så vi kan blive klogere på, hvordan vi forebygger bedre, udskyder sygdom og undgår at eksempelvis ældre borgere indlægges unødigt,” siger formand for Danske Regioner, Anders Kühnau.

Leder af Center for Almen Medicin på Københavns Universitet, praktiserende læge og professor Frans Boch Waldorff, ser flere spændende perspektiver i udspillet:

”Udspillet fokuserer blandt andet på stærke forskningsmiljøer, det nære sundhedsvæsen, prioritering, implementering og ulighed i sundhed. Det er vigtige emner. Fra almen medicin glæder vi os over dette initiativ, som dækker store relevante temaer i sundhedsvæsenet. VI er parat til at indgå i dialog om udmøntningen ,” siger Frans Boch Waldorff.

Læs udspillet på Danske Regioners hjemmeside her.