14. december 2023

Fører urinvejsinfektion i graviditeten til for tidlig fødsel og lav fødselsvægt?

I almen praksis, og på obstetriske afdelinger, bruger vi meget tid på at opspore og behandle bakterier i urinen og urinvejsinfektioner hos gravide kvinder. Det er fordi, at vi gennem seks årtier har vidst, at bakterier i urinen og urinvejsinfektion i graviditeten kan føre til for tidlig fødsel og lav fødselsvægt. Men passer det nu også?

I et nyligt publiceret systematisk review har forfatterne, herunder læge og forsker Robin Walter Piazzolla samt praktiserende læge og adjunkt Anne Holm, ph.d., begge fra Center for Almen Medicin på KU, gennemgået al litteratur på området, der har undersøgt sammenhængen mellem signifikante mængder af bakterier i urinen, og komplikationer til graviditeten såsom lav fødselsvægt og for tidlig fødsel.

Forfatterne har identificerede 58 studier, der alle havde undersøgt sammenhængen. Til forfatternes store overraskelse var der få studier af god videnskabelig kvalitet, og disse pegede ikke entydigt på en sammenhæng mellem bakterier i urinen og komplikationer til graviditeten.

•  Den gode nyhed; vi kan sige til vores gravide patienter, at der ikke er god evidens, der tyder på, at det skader deres graviditet, at have bakterier i urinen eller urinvejsinfektion.
  • Den dårlige nyhed; måske gavner det slet ikke, at vi bruger så mange ressourcer på at opspore og behandle urinvejsinfektioner, men det bliver svært at fjerne denne tilgang uden tilstrækkelig god evidens på området.

Læs mere ved at klikke her.