Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Retorisk medborgerskab : Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning. / Villadsen, Lisa S.

I: Unge Paedagoger, Bind 2023, Nr. 3, 5, 2023, s. 53-61.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Villadsen, LS 2023, 'Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning', Unge Paedagoger, bind 2023, nr. 3, 5, s. 53-61.

APA

Villadsen, L. S. (2023). Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning. Unge Paedagoger, 2023(3), 53-61. [5].

Vancouver

Villadsen LS. Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning. Unge Paedagoger. 2023;2023(3):53-61. 5.

Author

Villadsen, Lisa S. / Retorisk medborgerskab : Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning. I: Unge Paedagoger. 2023 ; Bind 2023, Nr. 3. s. 53-61.

Bibtex

@article{58a28d225da746759bddb5ca84873eb2,
title = "Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenh{\ae}ngskraft i faget Livsoplysning",
abstract = "I faget Livsoplysning i den nye aftale om l{\ae}reruddannelsen optr{\ae}der retorik som et nyt element i forhold til det fag det erstatter, Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab. I denne artikel argumenterer jeg for at retorikkens tilbagekomst til l{\ae}reruddannelsen er en god ide, men samtidig vil jeg gerne udfordre placeringen af retorikken i det af fagets fire overordnede indholdsomr{\aa}der der hedder {\textquoteright}Autoritet, d{\o}mmekraft of retorik{\textquoteright} og ikke (ogs{\aa}) i indholdsomr{\aa}det {\textquoteright}Demokrati og medborgerskab{\textquoteright}. Efter min opfattelse burde det sidste punkt have inkluderet begrebet {\textquoteright}retorisk medborgerskab{\textquoteright}, og mit hoved{\ae}rinde i artiklen er at beskrive dette begreb og argumentere for dets v{\ae}rdi som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Mit {\o}nske med artiklen er pege p{\aa} hvordan det nye fag kan udvikle sig p{\aa} tv{\ae}rs af hvad der jo blot er bullet points og ikke strengt afgr{\ae}nsede emnefelter. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, retorisk medborgerskab, Retorisk handlekraft, Livskundskab, L{\ae}reruddannelse",
author = "Villadsen, {Lisa S.}",
note = "ISBN: 9788792914774.",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "2023",
pages = "53--61",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Retorisk medborgerskab

T2 - Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning

AU - Villadsen, Lisa S.

N1 - ISBN: 9788792914774.

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - I faget Livsoplysning i den nye aftale om læreruddannelsen optræder retorik som et nyt element i forhold til det fag det erstatter, Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab. I denne artikel argumenterer jeg for at retorikkens tilbagekomst til læreruddannelsen er en god ide, men samtidig vil jeg gerne udfordre placeringen af retorikken i det af fagets fire overordnede indholdsområder der hedder ’Autoritet, dømmekraft of retorik’ og ikke (også) i indholdsområdet ’Demokrati og medborgerskab’. Efter min opfattelse burde det sidste punkt have inkluderet begrebet ’retorisk medborgerskab’, og mit hovedærinde i artiklen er at beskrive dette begreb og argumentere for dets værdi som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Mit ønske med artiklen er pege på hvordan det nye fag kan udvikle sig på tværs af hvad der jo blot er bullet points og ikke strengt afgrænsede emnefelter.

AB - I faget Livsoplysning i den nye aftale om læreruddannelsen optræder retorik som et nyt element i forhold til det fag det erstatter, Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab. I denne artikel argumenterer jeg for at retorikkens tilbagekomst til læreruddannelsen er en god ide, men samtidig vil jeg gerne udfordre placeringen af retorikken i det af fagets fire overordnede indholdsområder der hedder ’Autoritet, dømmekraft of retorik’ og ikke (også) i indholdsområdet ’Demokrati og medborgerskab’. Efter min opfattelse burde det sidste punkt have inkluderet begrebet ’retorisk medborgerskab’, og mit hovedærinde i artiklen er at beskrive dette begreb og argumentere for dets værdi som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Mit ønske med artiklen er pege på hvordan det nye fag kan udvikle sig på tværs af hvad der jo blot er bullet points og ikke strengt afgrænsede emnefelter.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - retorisk medborgerskab

KW - Retorisk handlekraft

KW - Livskundskab

KW - Læreruddannelse

UR - https://u-p.dk/vare/2023-nr-3/

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2023

SP - 53

EP - 61

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 3

M1 - 5

ER -

ID: 360716055