Signe Smith Jervelund
Lektor
Afdeling for Sundhedstjenesteforskning
Øster Farimagsgade 5 opg. B, Postb, 1014 København K, 10, Bygning: 10.0.17
Danmark
Primære forskningsområder
Min videnskabelige hovedinteresse ligger inden for sundhedstjenesteforskning med særlig fokus på adgang til, brug og effekt af sundhedsydelser blandt forskellige befolkningsgrupper, herunder social og etnisk ulighed i sundhed, patientinddragelse samt koordinering og kvalitet af behandling i et nationalt og internationalt komparativt perspektiv.
Tidligere og nuværende forskningsprojekter inkluderer migranters adgang til og brug af sundhedsydelser i Europa og USA; kvalitet i behandling, patientinddragelse, interventionsstudier vedrørende sundhedssøgende adfærd, sammenlignende analyser af sundhedssystemer; asylbørn og flygtningebørns mentale sundhed, adgang til sundhedsydelser og integration inden for sundhed, uddannelse og arbejdsmarked i et nordisk komparativt perspektiv; samt koordinering af forebyggende lægemidler.
Kompetencer inden for en række forskningsmetoder, herunder epidemiologiske undersøgelser med brug af spørgeskema-, register- og journaldata, komplekse interventionsstudier, systematiske reviews og kvalitative metoder.
Dansk Editor af Scandinavian Journal of Public Health, leder af Det Videnskabelige Udvalg under Dansk Selskab for Folkesundhed og medlem af Steno Faculty Steering Group (repræsentant for folkesundhedsvidenskab)
Aktuel forskning
Signe Smith Jervelund arbejder med en række forskningsprojekter indenfor sundhedstjenesteforskning, forebyggelse og sundhedsfremme samt migration, integration og sundhed.
- Flygtningebørns integration og betydning af og samspillet mellem helbred, tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelse i de nordiske lande
- Sundhedssøgende adfærd blandt nyankomne indvandrere i Danmark - et kontrolleret interventionsprojekt
- Forbrug af sundhedsvæsenets ydelser
- Asylsøgende børns sundhed og forhold
- Lighed i adgang til og brug af sundhedsvæsenet
- Sundhedsfremme blandt indvandrere
- Brug af sundhedsydelser i udlandet
- Forebyggende lægemidler blandt ældre
Se publikationslisten for seneste publikationer.
Undervisnings- og vejledningsområder
Underviser fortrinsvis i sundhedsvæsenets organisation og styring, økonomi og prioritering, kvalitet og evaluering, sundhedspolitik og sundhedsreformer samt migration og sundhed. Har undervisningserfaring fra mange forskellige uddannelser ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet:
- Bachelor- og kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab (FSV)
- Medicin
- Master of Public Health (MPH)
- Master of International Health (MIH)
Underviser løbende på følgende kurser ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet: Sundhedsvæsenets styring og funktion på bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab og ved valgfaget Refugee and Immigrant Health på kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab samt på medicinstudiets 9. semester i Medicinsk Sociologi: sundhedsvæsenet struktur og funktion. Derudover underviser jeg på Master of International Health og Master of Public Health-uddannelserne om immigranters sundhed og adgang til sundhedsvæsenet, herunder særligt om asylbørn i Danmark.
Vejleder folkesundhedsvidenskabsstuderende, lægestuderende, master of public health-studerende, global health-studerende, cand.scient.san.-studerende m.fl. i emner inden for sundhedstjenesteforskning, herunder sundhed og levekår for immigranter, flygtninge og asylansøgere, sundhedsvæsenets organisation og struktur, og hvordan sundhedspolitik, organisatoriske ændringer og interventioner påvirker adgangen til og brug af sundhedsvæsenet.
ID: 9309
Flest downloads
-
2915
downloads
Expert opinion on “best practices” in the delivery of health care services to immigrants in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
2818
downloads
Issues to Consider When Measuring and Applying Socioeconomic Position Quantitatively in Immigrant Health Research
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
258
downloads
How a school setting can generate social capital for young refugees: Qualitative insights from a folk high school in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
E-pub ahead of print