Anne Sofie Børsch
Postdoc
Afdeling for Sundhedstjenesteforskning
Øster Farimagsgade 5 opg. B
1014 København K
Medlem af:
Min forskning fokuserer på, hvordan interventioner og teknologier med sigte på at fremme sundhed og trivsel udspiller sig i mødet med menneskers hverdagspraksisser og levede liv.
I mit nyligt afsluttede ph.d.-projekt undersøgte jeg skolers potentiale for at understøtte trivslen hos nyankomne elever med migrantbaggrund, bl.a. gennem implementeringen af en trivselsfremmende intervention. I den forbindelse har jeg gennem et etnografisk studie i to klasser undersøgt, hvordan den samme intervention endte med at komme til live på meget forskellige måder, i samspil med klassernes praksisser, elevernes og lærernes håb, bekymringer og ønsker samt de politiske og institutionelle rammer i skolerne.
For tiden forsker jeg i, hvordan brugen af videokonsultationer i speciallægepraksis omformer kliniske praksisser og læge-patient-relationer inden for psykiatri, gynækologi, neurologi og dermatologi. Jeg undersøger blandt andet, hvordan videokonsultationer forskubber gængse forståelser af konsultationsrummet og fordrer nye måder at sanse på, samt hvordan videokonsultation får forskellige betydning for patienter, afhængig af deres livssituation og sygdomsforløb.
Undervisnings- og vejledningsområder
Holdunderviser på kurset Kvalitative Metoder på 3. semester af bacheloruddannelsen i Folkesundhedsvidenskab
ID: 135859231
Flest downloads
-
348
downloads
How a school setting can generate social capital for young refugees: Qualitative insights from a folk high school in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
233
downloads
“It's difficult to help when I am not sitting next to them”: How COVID-19 school closures interrupted teachers’ care for newly arrived migrant and refugee learners in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
124
downloads
Refugee and Immigrant Children's Right to Education: A Comparative Analysis of Education Policies targeting Immigrant Children in the Nordic Countries
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Udgivet