Anne Sofie Børsch
Postdoc
Afdeling for Sundhedstjenesteforskning
Øster Farimagsgade 5 opg. B
1353 København K
Medlem af:
Min forskning fokuserer på, hvordan sundhedsteknologier og interventioner indgår i menneskers hverdagspraksisser og levede liv. Jeg er uddannet sociolog og anvender kvalitative metoder.
Nuværende forskning
Jeg er tilknyttet the Novo Nordisk Foundation Centre for Stem Cell Medicine (reNEW), hvor jeg inddrager perspektiver fra patienter, pårørende, stamcelleforskere og andre interessenter med henblik på at udvikle metoder til tidlig patientinddragelse i stamcelleforskning. Jeg undersøger blandt andet, hvordan patienter lever med deres sygdom, hvad mulige fremtidige behandlinger og datakrav betyder for patienter, og hvordan man kan bruge patienters perspektiver på disse emner til at informere udviklingen af potentielle stamcelleterapier.
Derudover er jeg en del af forskningsprojektet Afskærmet? finansieret af Fonden for Faglig Udvikling i Speciallægepraksis og Helsefonden. Her studerer jeg, hvordan brugen af videokonsultationer i speciallægepraksis omformer kliniske praksisser og læge-patient-relationer inden for psykiatri, gynækologi, neurologi og dermatologi samt hvordan videokonsultation får forskellig betydning for patienter.
Tidligere forskning
I mit ph.d.-projekt (afsluttet 2022) undersøgte jeg skolers potentiale for at understøtte trivslen hos nyankomne elever med migrantbaggrund, bl.a. gennem implementeringen af en trivselsfremmende intervention. I den forbindelse har jeg gennem et etnografisk studie i to klasser undersøgt, hvordan den samme intervention endte med at komme til live på meget forskellige måder, i samspil med klassernes praksisser, elevernes og lærernes håb, bekymringer og ønsker samt de politiske og institutionelle rammer i skolerne.
Undervisnings- og vejledningsområder
Holdunderviser på kurset Kvalitative Metoder på 3. semester af bacheloruddannelsen i Folkesundhedsvidenskab
ID: 135859231
Flest downloads
-
383
downloads
How a school setting can generate social capital for young refugees: Qualitative insights from a folk high school in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
264
downloads
“It's difficult to help when I am not sitting next to them”: How COVID-19 school closures interrupted teachers’ care for newly arrived migrant and refugee learners in Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Udgivet -
141
downloads
Refugee and Immigrant Children's Right to Education: A Comparative Analysis of Education Policies targeting Immigrant Children in the Nordic Countries
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport
Udgivet