30. januar 2023

Langt de fleste problemer under graviditeten ikke øger risikoen for abort eller komplikationer ved fødslen

Nyt dansk studie viser, at langt de fleste problemer under graviditeten ikke øger risikoen for abort eller komplikationer ved fødslen

Gritt Overbeck, ph.d., adjunkt, & Ruth Kirk Ertmann, Praktiserende læge og lektor, begge fra Center for almen medicin, Institut for Folkesundheds-videnskab, på Københavns Universitet har spurgt 1.491 ny-gravide kvinder til de mest almindelige graviditetssymptomer som kvalme, opkast, smerter i ryg og bækken, graviditetsrelateret kløe, kramper i benene og vaginal blødning.

Resultaterne af studiet viser blandt andet at de tidlige symptomer generelt ikke kunne forudsige komplikationer i forbindelse med fødslen.

Læs mere om studiet på videnskab.dk.