Susanne Reventlow
Afdelingsleder, professor, Professor, afdelingsleder
Afdeling for Almen Medicin
Øster Farimagsgade 5 opg. Q,, 1014 København K, Bygning 24
Forskningsenheden for Almen Praksis
24, opg. R
1014 København K
Uddannet speciallæge i almen medicin, dr.med., og magister i social antropologi. Professor og leder af Afdeling for Almen Medicin samt Forskningsenheden for Almen Praksis, som tilsammen udgør Center for Forskning og Uddannelse i Almen Medicin, Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.
Har arbejdet mange år som praktiserende læge og sideløbende været involveret i faglige aktiviteter, i den postgraduate uddannelse af læger og i forskning i almen praksis. Tog i 1996 en magistergrad i antropologi ved Københavns Universitet, og fik i 2008 sin medicinske doktorgrad på en afhandling om risikoopfattelse og osteoporose hos kvinder i alderen 60-70 år.
Har forsket i en lang årrække og interesserer sig særligt for kvalitative metoder og faget almen medicins forskningsmæssige udvikling og metode. Særlige forskningsområder er kronisk sygdom - især kronisk sygdom med multimorbiditet -, patientperspektiver, patientinddragelse og kommunikation, risiko og forebyggelse, børn og familier, samt forskningsmetodologi. Interdisciplinær forskning er også en stor interesse; indgår i flere nationale og internationale samarbejder og projekter.
Forfatter og medforfatter på en række formidlende bøger, herunder bl.a. en lærebog om sundhedsfremme og forebyggelse og en debatbog om risiko og forebyggelse. Mangeårig erfaring som underviser og kursuslede, vejleder for mange ph.d.-studerende. Fagligt aktiv i en række komitéer og udvalg.
Primære forskningsområder
- Kronisk sygdom / kronisk sygdom med multimorbiditet
- Patientperspektiver, patientinddragelse og kommunikation
- Risiko og forebyggelse
- Børn og familier
- Forskningsmetodologi
- Interdisciplinær forskning
ID: 922778
Flest downloads
-
176
downloads
Recurrent lower respiratory illnesses among young children in rural Kyrgyzstan: overuse of antibiotics and possible under-diagnosis of asthma. A qualitative FRESH AIR study
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
172
downloads
The potential of a self-assessment tool to identify healthcare professionals' strengths and areas in need of professional development to aid effective facilitation of group-based, person-centered diabetes education
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
162
downloads
Qualitative methods in PhD theses from general practice in Scandinavia
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet