Susanne Reventlow
Professor
Afdeling for Almen Medicin
Postboks 2099, Øster Farimagsgade 5 opg. Q, 1014 København K
Øster Farimagsgade 5, Bygning: 24, opg. Q
1353 København K
Danmark
Medlem af:
Uddannet speciallæge i almen medicin, dr.med., og magister i social antropologi. Professor og leder af Forskningsenheden for Almen Praksis i København og i Region Sjælland, som begge hører under Center for Almen Praksis, Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, som hun har været leder for i over 15 år.
Har arbejdet mange år som praktiserende læge og sideløbende været involveret i faglige aktiviteter, i den postgraduate uddannelse af læger og i forskning i almen praksis. Tog i 1996 en magistergrad i antropologi ved Københavns Universitet, og fik i 2008 sin medicinske doktorgrad på en afhandling om risikoopfattelse og osteoporose hos kvinder i alderen 60-70 år.
Har forsket i en lang årrække og interesserer sig særligt for kvalitative metoder og faget almen medicins forskningsmæssige udvikling og metode. Særlige forskningsområder er kronisk sygdom - især kronisk sygdom med multimorbiditet -, patientperspektiver, patientinddragelse og kommunikation, risiko og forebyggelse, børn og familier, samt forskningsmetodologi. Interdisciplinær forskning er også en stor interesse; indgår i flere nationale og internationale samarbejder og projekter.
Forfatter og medforfatter på en række formidlende bøger, herunder bl.a. en lærebog om kvalitative metoder i forskningen (fra 2022) sundhedsfremme og forebyggelse og en debatbog om risiko og forebyggelse. Mangeårig erfaring som underviser og kursusleder, vejleder for mange ph.d.-studerende. Fagligt aktiv i en række komitéer og udvalg.
Primære forskningsområder
- Kronisk sygdom / kronisk sygdom med multimorbiditet
- Patientperspektiver, patientinddragelse og kommunikation
- Risiko og forebyggelse
- Børn og familier
- Forskningsmetodologi
- Interdisciplinær forskning
Mulige interessekonflikter
Ingen
ID: 922778
Flest downloads
-
346
downloads
Drawing as a Facilitating Approach When Conducting Research Among Children
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
300
downloads
Qualitative methods in PhD theses from general practice in Scandinavia
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
226
downloads
The potential of a self-assessment tool to identify healthcare professionals' strengths and areas in need of professional development to aid effective facilitation of group-based, person-centered diabetes education
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet