Relationskompetence som etisk praksis
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Relationskompetence som etisk praksis. / Hansen, Cæcilie; Davidsen, Annette Sofie; Guassora, Ann Dorrit; Fosgerau, Christina Fogtmann.
I: Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund, Bind 19, Nr. 36, 3, 25.06.2022, s. 75-92.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Relationskompetence som etisk praksis
AU - Hansen, Cæcilie
AU - Davidsen, Annette Sofie
AU - Guassora, Ann Dorrit
AU - Fosgerau, Christina Fogtmann
PY - 2022/6/25
Y1 - 2022/6/25
N2 - Denne artikel undersøger hvordan relationskompetence kan være til gavn for at praktiserende læger kan handle i overensstemmelse med deres etiske forpligtelser, der er en grundlæggende del af almen praksis som institution. Lægeforeningens etiske principper beskriver de forudsætninger alle slags læger har for at handle i overensstemmelse med etiske forpligtelser i deres medicinske virke, såvel som praktiserende læger. I denne artikel udforsker vi hvordan begrebet relationskompetence kan anvendes i almen praksis som institution for praktiserende læger, hvori det beskrives hvordan etiske forpligtelser omsættes til handling. Vi bruger konversationsanalyse (CA) samtidig med at vi bruger relationskompetence som teori i en kombineret analysemetode for at kunne udpege relationskompetente handlinger. Resultaterne peger på, at relationskompetence kan anvendes for praktiserende læger, hvor asymmetrien i læge-patientforholdet er en betingelse i almen praksis som institution. Artiklen konkluderer at relationskompetence er brugbart for at skabe etisk praksis, uden at den asymmetriske betingelse er en hæmning, og at relationskompetence som teori kan bruges til at udpege handlinger, der støtter praktiserende læger i at leve op til deres etiske forpligtelser. Artiklen udpeger, at anerkendelse og accept kan udpeges gennem det konversationsanalytiske begreb præference, og at anerkendelse af egne reaktioner og oplevelser som en del af en professionel autenticitet kan ses gennem det konversationsanalytiske begreb evalueringer.
AB - Denne artikel undersøger hvordan relationskompetence kan være til gavn for at praktiserende læger kan handle i overensstemmelse med deres etiske forpligtelser, der er en grundlæggende del af almen praksis som institution. Lægeforeningens etiske principper beskriver de forudsætninger alle slags læger har for at handle i overensstemmelse med etiske forpligtelser i deres medicinske virke, såvel som praktiserende læger. I denne artikel udforsker vi hvordan begrebet relationskompetence kan anvendes i almen praksis som institution for praktiserende læger, hvori det beskrives hvordan etiske forpligtelser omsættes til handling. Vi bruger konversationsanalyse (CA) samtidig med at vi bruger relationskompetence som teori i en kombineret analysemetode for at kunne udpege relationskompetente handlinger. Resultaterne peger på, at relationskompetence kan anvendes for praktiserende læger, hvor asymmetrien i læge-patientforholdet er en betingelse i almen praksis som institution. Artiklen konkluderer at relationskompetence er brugbart for at skabe etisk praksis, uden at den asymmetriske betingelse er en hæmning, og at relationskompetence som teori kan bruges til at udpege handlinger, der støtter praktiserende læger i at leve op til deres etiske forpligtelser. Artiklen udpeger, at anerkendelse og accept kan udpeges gennem det konversationsanalytiske begreb præference, og at anerkendelse af egne reaktioner og oplevelser som en del af en professionel autenticitet kan ses gennem det konversationsanalytiske begreb evalueringer.
U2 - 10.7146/tfss.v19i36.133051
DO - 10.7146/tfss.v19i36.133051
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 19
SP - 75
EP - 92
JO - Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund
JF - Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund
SN - 1604-3405
IS - 36
M1 - 3
ER -
ID: 306684830