Relationskompetence som etisk praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Relationskompetence som etisk praksis. / Hansen, Cæcilie; Davidsen, Annette Sofie; Guassora, Ann Dorrit; Fosgerau, Christina Fogtmann.

I: Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund, Bind 19, Nr. 36, 3, 25.06.2022, s. 75-92.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Hansen, C, Davidsen, AS, Guassora, AD & Fosgerau, CF 2022, 'Relationskompetence som etisk praksis', Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund, bind 19, nr. 36, 3, s. 75-92. https://doi.org/10.7146/tfss.v19i36.133051

APA

Hansen, C., Davidsen, A. S., Guassora, A. D., & Fosgerau, C. F. (2022). Relationskompetence som etisk praksis. Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund, 19(36), 75-92. [3]. https://doi.org/10.7146/tfss.v19i36.133051

Vancouver

Hansen C, Davidsen AS, Guassora AD, Fosgerau CF. Relationskompetence som etisk praksis. Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund. 2022 jun. 25;19(36):75-92. 3. https://doi.org/10.7146/tfss.v19i36.133051

Author

Hansen, Cæcilie ; Davidsen, Annette Sofie ; Guassora, Ann Dorrit ; Fosgerau, Christina Fogtmann. / Relationskompetence som etisk praksis. I: Tidsskrift for Forskning i Sygdom og Samfund. 2022 ; Bind 19, Nr. 36. s. 75-92.

Bibtex

@article{506267aeec374732a593591f7d6fdcf4,
title = "Relationskompetence som etisk praksis",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger hvordan relationskompetence kan v{\ae}re til gavn for at praktiserende l{\ae}ger kan handle i overensstemmelse med deres etiske forpligtelser, der er en grundl{\ae}ggende del af almen praksis som institution. L{\ae}geforeningens etiske principper beskriver de foruds{\ae}tninger alle slags l{\ae}ger har for at handle i overensstemmelse med etiske forpligtelser i deres medicinske virke, s{\aa}vel som praktiserende l{\ae}ger. I denne artikel udforsker vi hvordan begrebet relationskompetence kan anvendes i almen praksis som institution for praktiserende l{\ae}ger, hvori det beskrives hvordan etiske forpligtelser oms{\ae}ttes til handling. Vi bruger konversationsanalyse (CA) samtidig med at vi bruger relationskompetence som teori i en kombineret analysemetode for at kunne udpege relationskompetente handlinger. Resultaterne peger p{\aa}, at relationskompetence kan anvendes for praktiserende l{\ae}ger, hvor asymmetrien i l{\ae}ge-patientforholdet er en betingelse i almen praksis som institution. Artiklen konkluderer at relationskompetence er brugbart for at skabe etisk praksis, uden at den asymmetriske betingelse er en h{\ae}mning, og at relationskompetence som teori kan bruges til at udpege handlinger, der st{\o}tter praktiserende l{\ae}ger i at leve op til deres etiske forpligtelser. Artiklen udpeger, at anerkendelse og accept kan udpeges gennem det konversationsanalytiske begreb pr{\ae}ference, og at anerkendelse af egne reaktioner og oplevelser som en del af en professionel autenticitet kan ses gennem det konversationsanalytiske begreb evalueringer.",
author = "C{\ae}cilie Hansen and Davidsen, {Annette Sofie} and Guassora, {Ann Dorrit} and Fosgerau, {Christina Fogtmann}",
year = "2022",
month = jun,
day = "25",
doi = "10.7146/tfss.v19i36.133051",
language = "Dansk",
volume = "19",
pages = "75--92",
journal = "Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund",
issn = "1604-3405",
publisher = "Medicinsk Antropologisk Forum",
number = "36",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Relationskompetence som etisk praksis

AU - Hansen, Cæcilie

AU - Davidsen, Annette Sofie

AU - Guassora, Ann Dorrit

AU - Fosgerau, Christina Fogtmann

PY - 2022/6/25

Y1 - 2022/6/25

N2 - Denne artikel undersøger hvordan relationskompetence kan være til gavn for at praktiserende læger kan handle i overensstemmelse med deres etiske forpligtelser, der er en grundlæggende del af almen praksis som institution. Lægeforeningens etiske principper beskriver de forudsætninger alle slags læger har for at handle i overensstemmelse med etiske forpligtelser i deres medicinske virke, såvel som praktiserende læger. I denne artikel udforsker vi hvordan begrebet relationskompetence kan anvendes i almen praksis som institution for praktiserende læger, hvori det beskrives hvordan etiske forpligtelser omsættes til handling. Vi bruger konversationsanalyse (CA) samtidig med at vi bruger relationskompetence som teori i en kombineret analysemetode for at kunne udpege relationskompetente handlinger. Resultaterne peger på, at relationskompetence kan anvendes for praktiserende læger, hvor asymmetrien i læge-patientforholdet er en betingelse i almen praksis som institution. Artiklen konkluderer at relationskompetence er brugbart for at skabe etisk praksis, uden at den asymmetriske betingelse er en hæmning, og at relationskompetence som teori kan bruges til at udpege handlinger, der støtter praktiserende læger i at leve op til deres etiske forpligtelser. Artiklen udpeger, at anerkendelse og accept kan udpeges gennem det konversationsanalytiske begreb præference, og at anerkendelse af egne reaktioner og oplevelser som en del af en professionel autenticitet kan ses gennem det konversationsanalytiske begreb evalueringer.

AB - Denne artikel undersøger hvordan relationskompetence kan være til gavn for at praktiserende læger kan handle i overensstemmelse med deres etiske forpligtelser, der er en grundlæggende del af almen praksis som institution. Lægeforeningens etiske principper beskriver de forudsætninger alle slags læger har for at handle i overensstemmelse med etiske forpligtelser i deres medicinske virke, såvel som praktiserende læger. I denne artikel udforsker vi hvordan begrebet relationskompetence kan anvendes i almen praksis som institution for praktiserende læger, hvori det beskrives hvordan etiske forpligtelser omsættes til handling. Vi bruger konversationsanalyse (CA) samtidig med at vi bruger relationskompetence som teori i en kombineret analysemetode for at kunne udpege relationskompetente handlinger. Resultaterne peger på, at relationskompetence kan anvendes for praktiserende læger, hvor asymmetrien i læge-patientforholdet er en betingelse i almen praksis som institution. Artiklen konkluderer at relationskompetence er brugbart for at skabe etisk praksis, uden at den asymmetriske betingelse er en hæmning, og at relationskompetence som teori kan bruges til at udpege handlinger, der støtter praktiserende læger i at leve op til deres etiske forpligtelser. Artiklen udpeger, at anerkendelse og accept kan udpeges gennem det konversationsanalytiske begreb præference, og at anerkendelse af egne reaktioner og oplevelser som en del af en professionel autenticitet kan ses gennem det konversationsanalytiske begreb evalueringer.

U2 - 10.7146/tfss.v19i36.133051

DO - 10.7146/tfss.v19i36.133051

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 19

SP - 75

EP - 92

JO - Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund

JF - Tidsskrift for forskning i sygdom og samfund

SN - 1604-3405

IS - 36

M1 - 3

ER -

ID: 306684830